Recensie: Mary

Mary is geschreven door Anne Eekhout en is een hardcover die uitkwam bij uitgeverij de Bezige Bij.

Flaptekst

Mary Shelley verblijft op haar veertiende bij een familie in Schotland, waar een innige vriendschap ontstaat met Isabella Baxter. Samen dwalen ze in het gebied dat al eeuwen verhalen herbergt over monsters en geesten, en op een dag stuiten ze diep in het bos op een man die geen man is. De ledematen log en lelijk, een hoofd dat noch menselijk, noch dierlijk is. Vier jaar later brengt Mary met haar geliefde Percy Shelley een bezoek aan haar vrienden John Polidori en Lord Byron, bij het Meer van Genève. ’s Avonds bij het haardvuur vertellen ze elkaar verhalen. Een flintertje herinnering brengt haar terug naar haar tijd met Isabella in Schotland, en ook naar David Booth, een zeer intelligente, charismatische, maar tegelijk ook griezelige man, die een grote interesse in Mary en Isabella ontwikkelde. Dan dient ook het monster uit het bos zich weer aan, en vanuit die gedachte ontstaat haar verhaal over het monster van Frankenstein. Mary is een ode aan de verbeelding, een verhaal over creëren, over de onlosmakelijke band tussen fantasie en werkelijkheid. En evenals Mary Shelley toont Anne Eekhout de kracht van een vrouw wanneer die iets ter wereld brengt wat niemand voor mogelijk had gehouden.

Mijn mening over dit boek

Ik weet dat je een boek niet moet lezen door de cover, maar dat heb ik bij deze wel degelijk gedaan. Tenminste, deels. Ik zag dit boek namelijk bij een vriendin liggen omdat ze die voor de lijst ging lezen. De cover sprak me meteen aan en nog voor ik de flaptekst las wilde ik het boek al lezen. Gelukkig sprak de flaptekst me ook aan. Nadat ik er even niet aan had gedacht zag ik hem weer op Instagram en nu mag ik een recensie-exemplaar ervan lezen!

Ik moet eerlijk toegeven dat het me even heeft geduurd tot ik in het verhaal zat. Ik vond het begin namelijk erg verwarrend en begreep niet zo goed wat er nou precies gebeurde en wie wie was.

Toen ik eenmaal de personages leerde kennen kwam ik in het verhaal terecht. Het is goed geschreven en de schrijfstijl leest erg fijn.

Ik heb mijn leeslijst voor de havo al voltooid, maar als klasgenoten als ik volgend jaar vwo gaan doen nog een aanrader zoeken raad ik deze aan. Niet alleen aan hun natuurlijk, aan jullie ook. Het is een boek dat ik aanraad aan jongeren én volwassenen.

*Deze recensie bevat een recensie-exemplaar.