Recensie: toen de dag donker werd

Toen de dag donker werd
Cover ‘toen de dag donker werd’

Toen de dag donker werd is een horrorverhalenbundel, geschreven door Terence Geurts. Het boek kwam mei 2020 uit.

Flaptekst: toen de dag donker werd

Stap in een wereld waarin de liefde voor een broertje letterlijk over lijken gaat, waar je twee keer moet kijken of die vriendelijke viervoeter bij de bushalte wel echt zo aaibaar is. Treed binnen in een universum waar “groene vingers’ bloedrood kleuren en de liefde van een moeder alles behalve warm is. Durf jij de monsters in jezelf onder ogen te komen? Red jij het tot het einde van de reeks? Toen de dag donker werd is de debuutbundel van schrijver Terence Geurts. In zeventien korte horrorverhalen word je als lezer klaargestoomd voor de sinistere grande finale. Tenminste, als je het weet te overleven tot het einde. Verhaal na verhaal raak je verder gehavend en verstrikt in de gruwelijkheden die zich afspelen in het dorp. Eén ding is zeker: na het lezen van dit boek durf je nooit meer te kiezen voor de chef’s special en denk je wel twee keer na voordat je de treden van de trap naar een boomhut beklimt…

Wat vind ik van dit boek?

Er zitten 21 horrorverhalen in dit boek. Allemaal zijn ze los te lezen, behalve één verhaal dat uit vier delen bestaat. Ze lijken allemaal losstaand van elkaar, maar als je verder in het boek komt merk je dat de verhalen met elkaar te maken hebben, dat is erg knap gedaan. Zo komen bepaalde personages terug, of gaat het over iets wat heel kort in een ander verhaal is geweest.

Het ene verhaal las heel vlot en in een andere kon ik er niet goed inkomen. Die verschillen tussen de verhaaltjes vond ik best groot. Zo was de ene heel spannend en leverde de andere eerder verwarring op, of was het wat langdradig. In sommige verhalen kon ik écht niet inkomen, of begreep ik niet helemaal, maar gelukkig waren er meer goede dan minder goede verhalen.

Er zit spanning in en er wordt veel in details getreden over de moorden of andere dingen die gebeuren. Ik vind niet alle verhalen echt horror, een aantal vind ik eerder als een gewone thriller lezen.

De recensie is wat korter dan normaal, maar eigenlijk is alles al gezegd. Ik zou graag een heel boek, in plaats van een bundel, door Terence Geurts willen lezen, want hij e kan wel goed schrijven! Ik geef deze verhalenbundel 3 sterren.

Terence Geurts, bedankt voor dit recensie-exemplaar!