Recensie: het verhaal achter de maan

Het verhaal achter de maan van Sharon Creech

Salamanca maakt een lange roadtrip dwars dor Amerika, samen met haar opa en oma. Ze heeft niet erg veel zin om 3000 kilometer met haar grootouders in de auto door te brengen, maar toch heeft ze er alles voor over om op haar moeders verjaardag in Idaho te zijn: de plek waar haar moeder naartoe ging toen ze hen plotseling in de steek liet. Om de tijd te doden verteld Salamanca onderweg verhalen over haar vriendin Phoebe, van wie haar moeder op een dag verdween maar uiteindelijk weer terugkwam. Het wordt een roadtrip vol bijzondere verhalen, vreemde personen en onverwachte gebeurtenissen. Komen ze op tijd in Idaho, en heeft het verhaal dat Salamanca verteld over Phoebe, niet er veel raakvlakken met haar eigen verhaal?

Inhoud

Het verhaal achter de maan zit vol onverwachtse en bijzondere gebeurtenissen en ontknopingen die je niet aan ziet komen. Het is een verhaal over rouw, onverwachtse gebeurtenissen, vriendschap en vooroordelen. De verhalen van Salamanca en Phoebe lijken erg op elkaar en dat maakt nieuwsgierig. Want wat hebben ze nou met elkaar te maken? Wat ook leuk is bij het lezen is dat het niet alleen gaat over Phoebe en vroeger, maar dat ook de roadtrip grappig en bijzonder is. Ook bij de roadtrip is er soms een onverwachte ontknoping of een gebeurtenis die je niet aan zag komen.
Wel gaat het veel meer over Phoebe dan over Salamanca en wordt het soms een beetje saai. Wel gebeurt en dan vaak weer iets, wat het grappig, leuk of verdrietig maakt. Ook is het niet heel realistisch en soms een beetje vergezocht.
Salamanca en Phoebe zijn grappige personages. Salamanca denkt grappig en gelooft Phoebe bijna altijd op haar woord. Dit maakt het verhaal soms ook grappig, ondanks dat het soms ook juist weer heftig is.
3,5/5 sterren